مسیرساز
اهمال شهرداری و ملاحظه كاری رییس نهاد موجب شد؛

بلاتكلیفی نهاد پایش طرح های توسعه شهری 6 ماه بعد از احیاء

بلاتكلیفی نهاد پایش طرح های توسعه شهری 6 ماه بعد از احیاء

به گزارش مسیرساز محمد سالاری اظهار داشت: نهاد پایش و راهبری طرح های توسعه شهری با ملاحظه كاری و محافظه كاری راه به جایی نمی برد و این روند به شهر صدمه خواهد رساند.


به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، محمد سالاری رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در نشست راهبرد تردید آمیز در روش تهیه طرح های توسعه تهران آیا تحولی رخ داده است؟ كه با مبحث بررسی اقدامات انجام شده بعد از احیاء نهاد پایش و راهبری طرح های توسعه شهری برگزار شد، تصریح كرد: این نشست باید با حضور نمایندگان هر سه ضلع نهاد یعنی شهرداری تهران، شورای شهر و شورایعالی شهرسازی ومعماری و همینطور ریاست نهاد برگزار می شد تا همگی در این خصوص پاسخگو باشند. واقعیت اینست كه علیرغم سپری شدن چندین ماه از تشكیل نهاد و با عنایت به اینكه تمام صاحبنظران و متولیان تشكیل دهنده نهاد مدعی بودند كه مأموریت های قابل توجهی در این عرصه وجود دارد، هنوز اتفاق خاصی در نهاد نیفتاده است در صورتی كه با عنایت به تعطیلی طولانی مدت آن، باید فعالیت خویش را در اسرع وقت محكم تر و مبتنی بر استراتژی روشن آغاز می كرد. وی افزود: متاسفانه در مورد محل استقرار نهاد هم ما یك بازه زمانی طولانی را از دست دادیم چونكه رویكرد فرد منتخب بعنوان رئیس نهاد، یك رویكرد تعاملی از جنس محتاطانه بود، نهایتا بعد از تذكرات گوناگونی كه ما دادیم به تازگی بخشی از ساختمانی به ایشان تحویل داده شده آن هم نه در محل اصلی و بعنوان نهاد مستقل و اینكه ایشان در این نشست حضور پیدا نكردند یعنی هنوز نتوانسته اند كاری را پیش ببرند. رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران خاطرنشان كرد: البته تابحال جلساتی با فاصله به منظور بررسی برنامه پیشنهادی رئیس نهاد و معرفی شورای تخصصی نهاد برگزار و تصمیماتی اتخاذ شده است اما هنوز اقدامی اساسی در جهت تحقق مأموریت های تعیین شده در تفاهم نامه نهاد انجام نشده است. دلیل اصلی هم اینست كه اساسا شهرداری تهران و معاونت شهرسازی و معماری آن ایجاد نهاد و حضور ساختارمند شورای شهر و شورایعالی شهرسازی و معماری را در انجام مأموریت های شهرسازی و معماری باور ندارند و این رویكرد در شهرداری نهادینه شده است كه مشاركت دادن سایر ساختارهای مرتبط باعث كاهش اقتدار آنها می شود. وی ادامه داد: به صورت كلی شهرداری ها و معاونت های شهرسازی و معماری اقتدار خویش را در این می دانند كه همه تصدی گری ها، تولی گری ها، مطالعات و راهبری ها در اختیار آنها باشد چون كه مشاركت دادن دیگران به معنای ورود دیده بان های شهری، حرفه مندان، صاحبنظران، جامعه مدنی و مردم از قدرت آنها در تصمیم گیری ها می كاهد و آنها مجبور به بازگشت به مسیر اصلی وظایف خود می شوند و هنگامی كه به مسیر اصلی خود برگردند، دیگر شهرفروشی، تراكم فروشی های متخلفانه، امضاهای طلایی و رانت و فساد متوقف می شود و بدین ترتیب درآمد آنها هم كم می شود. سالاری در انتقادی از شهردار فعلی تهران اظهار داشت: علیرغم اینكه شهردار فعلی تهران، خودش از جامعه شهرسازی و معماری است و از توجه به جامعه مدنی و دیده بان های شهری سخن می گوید و البته یكسری اقدامات ارزشمندی را در همین راستا شروع كرده اما هنور تكلیف خویش را بین این رویكردها و مشكلاتی كه در فرآیند اجرا با آن مواجه می باشد و كسانی كه بدنبال تدوام رویه های گذشته در اداره شهر هستند و تغییر رویكردها منجر به حذف منافع آنها می شود، مشخص نكرده و تصمیم استراتژیكی نگرفته است. عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینكه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و همینطور شهردار تهران برنامه ای برای نهاد پایش و راهبری طرح های توسعه شهری ندارند تصریح كرد: آنها تحت فشار های كمیسیون شهرسازی و معماری و اعضای شورای شهر و دبیرخانه شورایعالی شهرسازی كه پشتیبانی جامعه مدنی و حرفه ای را با خود داشتند، تفاهم نامه احیا مجدد نهاد را پذیرفتند و تكلیف خود آنها در این عرصه مشخص نمی باشد. وی تصریح كرد: تشكیل نهاد به مفهوم مشاركت پارلمان محلی به نمایندگی از مردم برای نظارت، شورایعالی شهرسازی و معماری به نمایندگی از حاكمیت و شهرداری تهران و انجام یك تقسیم وظایف است كه باید به مفهوم واقعی عملیاتی شود. سالاری همینطور در انتقاد به رئیس نهاد پایش و راهبری طرح های توسعه شهری بیان كرد: ایشان باید از تمامی ظرفیت و ارتباطات خود، برای انجام وظیفه ای كه به عهده دارند، استفاده می كرد و اگر بخواهند ملاحظات و رفاقت ها را لحاظ كنند، هم خود صدمه می بینند و هم به نهاد و شهر صدمه می زند و در صورت تداوم این رویكرد و تعطیلی مجدد، دیگر احیاء نهاد امكانپذیر نخواهد بود. وی افزود: ما در احیاء مجدد نهاد، مبحث تهیه طرح های توسعه شهری را از وظایف آن حذف كردیم تا این نهاد نقش راهبری، سیاستگذاری، هدایت، نظارت، پایش، پاسخگویی و هماهنگی را برای تدوین، تهیه و تصویب طرح های توسعه شهری داشته باشد اما متاسفانه سه ضلع تشكیل دهنده نهاد نقشه راه مشخصی ندارند و ما در تهیه این نقشه راه نیازمند همراهی جامعه مدنی و حرفه ای و صاحبنظران هستیم. سالاری با اشاره به اینكه در كشور ما مشاركتی كار كردن در مدیریت های شهری و هم مدیریت كشور متاسفانه نهادینه نشده است، اظهار داشت: نهاد پایش و راهبری طرح های توسعه شهری هم بنابراین نمی تواند از ظرفیت جوامع حرفه ای استفاده نماید. مدیران ما علیرغم اینكه در شعار و سخنرانی ها از رویكردهای مشاركتی سخن می رانند اما قدرت را در تمركزگرایی می دانند و بنابراین از توزیع اختیارات خود نگران می شوند. رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: تا زمانی كه نتوانیم وجود نهاد پایش و راهبری طرح های توسعه شهری و اساسا بازبینی در تهیه، تدوین، تصویب و اجرای طرح های توسعه شهری و عبور از رویكردهای موجود و حركت به سمت رویكردهای نوین مبتنی بر مشاركت و مسئله محوری به دغدغه عمومی تبدیل نماییم و میزان كنشگری را افزایش دهیم به توفیق نخواهیم رسید. وی با تاكید بر اینكه باید بررسی شود در نبود نهاد چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و الان چه اتفاقاتی افتاده است، بیان كرد: ما شهرداری تهران را ملزم كردیم گزارشی در مورد میزان تحقق طرح تفصیلی عرضه نماید و طبق گزارشی كه مشاور طرح تفصیلی از سال ۹۱ تا ۹۷ عرضه كرده است، ۱۰۸ هزار پرونده بر مبنای تفاوت دستور نقشه و پروانه های ساختمانی بررسی شده است كه از این تعداد بیشتر از ۶۲ هزار پرونده یعنی معادل ۷۱ درصد، حداقل در یكی از شاخصهای تعیین شده شامل طبقه، سطح اشغال و تراكم، دارای مغایرت هستند و این یك فاجعه است، فاجعه ای كه در نبود نهاد رخ داده است. بدین ترتیب باید گفت طرح تفصیلی نه تنها منجر به ساماندهی در شهرسازی نشده بلكه نابسامانی زیادی را به دنبال داشته است. سالاری افزود: حالا كه بازبینی طرح تفصیلی منطقه ۲۲ انجام شده است و در فرآیند نهایی تصویب است، متاسفانه شورایعالی شهرسازی و معماری و شهرداری تهران در فرآیند این بازبینی تصمیم دارند تا تمامی تعهدات شهردار وقت منطقه به افراد، سازمان ها و نهادها در مورد راه اندازی چند هزار واحد را كه بر خلاف اصول شهرسازی و معماری و طرح تفصیلی متعهد شده است را قانونی اعلام كنند، در اینجا سكوت رئیس نهاد پایش و راهبری طرح های توسعه شهری عین انفعال است، در حالیكه باید به نقد این رویكرد و صدور بیانیه می پرداخت. ریاست نهاد باید بین اعتماد جامعه مدنی، شورای شهر و مردم و رفاقت با شورایعالی شهرسازی و معماری و شهرداری، اعتماد جامعه مدنی و مردم را انتخاب نماید. متاسفانه همیشه بیشترین صدمه ها از محل ملاحظات و محافظه كاری ها به شهر و كشور زده شده است در صورتی كه باید بدانیم كه از دست دادن اعتماد عمومی بیشترین صدمه را به ما می زند و ما بعنوان كمیسیون شهرسازی و معماری در جهت مطالبات جامعه مدنی پیش خواهیم رفت. وی با تاكید بر ضرورت حركت به سمت انسان محور شدن شهر ها اظهار داشت: شورایعالی شهرسازی و معماری كشور در جهت رویكرد انسان محوری، سندی را در خصوص ضرورت تهیه طرح های توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی تصویب كرده است تا بدین ترتیب معابر را از خودروها پس بگیریم و در اختیار شهروندان قرار دهیم اما همانطور كه در بازبینی طرح تفصیلی منطقه ۲۲ دیدیم این رویكرد در حد شعار و برخی پیشنهادات و ایده های اولیه باقی مانده است و طرح تفصیلی مجدد هم مبتنی بر حمل و نقل همگانی واقعی تهیه نشده است.

1398/08/06
11:30:40
5.0 / 5
4111
تگهای خبر: حمل و نقل , راه اندازی , ساخت , شهردار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی